Tot ce trebuie sa stii despre carbohidrati

Carbohidrati
25
Aug 2017

Ce sunt carbohidratii?

Sunt principala sursa de energie a corpului tau. Fara ei corpul nu poate sintetiza celelalte substante vitale, cum sunt proteinele, lipidele sau cetoacizii.

Cate tipuri de carbohidrati exista?

Exista 2 feluri de carbohidrati: simpli si complecsi. Pe cei simpli ii mai numim si “rai” iar pe cei complecsi ii mai numim”buni”. De ce facem aceasta diferentiere? Deoarece, fiind principalul combustibil al organismului nostru, este necesar sa-i acordam acestuia doar material de buna calitate. Carbohidratii “buni” constituie “benzina” de buna calitatea, pe cand cei “ rai”, benzina de proasta calitate.

Voi ce alegeti pentru masinile voastre? Evident ca pe cea de buna calitate, ca altfel se strica si ne lasa-n drum. Ei, fix asa se poate intampla si cu corpul nostru.

Carbohidratii complecsi au ca cel mai important avantaj faptul ca se absorb lent si dau energie corpului pe toata perioada zilei. De asemenea, nu cresc brusc glicemia si tin si mai mult de foame. Cei simpli, in schimb, se absorb repede, furnizeaza energie pe moment, corpul ii consuma repede, motiv pentru care ti se va face destul de rapid foame, dupa consumarea lor.

Care sunt acei carbohidrati buni ?

Carbohidrati buniIata cateva exemple de alimente de unde corpul nostru poate procura combustibil de calitate care sa-ti dea energie o perioada cat mai mare:

  • Legumele. Toate legumele sunt o sursa buna de carbohidrati complecsi. Mananca oricate legume vrei si o sa vezi ca nu te ingrasi nici un gram si pe deasupra vei avea si o digestie nemaipomenita
  • Cerealele integrale si taratele. Fie ca sunt de grau, de porumb, de secara, de orz, acestea trebuie neaparat sa fie asa cum ni le da mama natura: fara zahar adaugat.
  • Leguminoasele. Linte, fasole, naut, mazare, bobul, soia, si orez.
  • Fructele. Aici e important sa retii un aspect: cu cat sunt mai coapte si mai dulci cu atat au mai multi carbohidrati deci implicit mai multe calorii, asa ca este necesar sa consumi responsabil daca vrei sa nu te ingrasi.

Care sunt cei mai rai carbohidrati?

Carbohidrati raiIn aceasta categorie intra toate produsele care sunt procesate, au adaos mare de zahar si un continut scazut de fibre. Aici amintim despre produsele de patiserie, cofetarie, junk food, fast food, sucurile si painea alba.

Acest tip de carbohidrati nu ne omoara, insa consumul lor este important sa fie cat mai redus, astfel incat sa nu constituie sursa principal de carbohidrati deoarece influenteaza in sens negativ glicemia, care , in timp poate duce la aparitia diabetului.

Ce fel de carbohidrati pot sa mananc cand merg la antrenament si cu cat timp inainte?

Ceea ce mancam inainte de antrenament conteaza extraordinar. De ce? Pentru ca, cu ajutorul alimentatiei, putem influenta pozitiv sau negativ energia pe parcursul depunerii efortului fizic. Mai exact, avem 2 motive pentru care sa fim atenti la ceea ce mancam inainte de antrenament: vrem sa ne dea energia necesara pentru a face fata cu brio efortului sau vrem sa ne stimuleze hormonii care ne accelereaza arderile grasimilor si cresterea masei musculare? In aceasta ordine de idei, daca faci sport pentru a face masa musculara este necesar sa mananci o cantitate suficienta de carbohidrati complecsi pentru a evita catabolismul (process prin care corpul, consuma pentru energie, din masa musculara). Cantitatea de carbohidrati trebuie sa scada doar cand vrei sa slabesti, insa nu eliminata pentru ca grasimea corpului, pe care corpul o foloseste drept combustibil,  nu poate furniza suficient de rapid toata energia de care avem nevoie. Carbohidratii complecsi vor fi intotdeauna alegerea cea mai buna insa mai e si varianta ca nu ai avut timp sa mananci cu mai mult timp inainte de antrenament. In cazul acesta poti apela la freshuri de fructe sau chiar batoane energizante care sa iti ofere energie rapid. Cu cat mananci cu mai mult timp inainte de antrenament cu atat energia furnizata de alimente va fi mai repede disponibila. Incearca, astfel,  sa pastrezi o distanta de 1,5-2h intre masa si antrenament.

Pot combina carbohidratii cu proteinele?

E OK sa mancam proteine cu carbohidrati. In urma unui studiu facut de cercetatorii de la Colegiul Medical Weill Cornell din New York, s-a stabilit ca datorita acestor combinatii reusim sa tinem sub control glicemia. In plus, sa nu uitam ca in alimentele cu carbohidrati complecsi exista fibre. Fibrele ajuta tranzitul intestinal contribuind la scaderea nivelului de colesterol din sange, asadar toate au legatura intre ele. Aud des: ”vai, ai mancat cartofi cu carne? O sa te ingrasi!!!”. Ei bine, nu o sa ma ingras pentru ca o sa am grija la cantitati, ca pana la urma despre asta este vorba. Pana si ISUS a inmultit si le-a dat oamenilor paine si peste. Mi-e greu sa cred ca inca de la inceputul vietii pe pamant oamenii mananca gresit. Gresit, in schimb, este ca facem abuz de mancare, nu ca mancam.

 

Pot manca carbohidrati seara?

De unde putem sti noi ca e bine sau nu sa mananci carbohidrati seara? Citind, documentandu-ne, cercetand prin filtrul mintii noastre si apoi aplicand pe propria persoana. Doar asa putem sti exact ce ne face bine propriei persoane si ce nu. Nimeni nu e la fel cu celalalt.  Spun asta pentru ca prin 2014 s-a facut  un studiu care ne atesta faptul ca la masa de seara este ok sa avem si o cantitate de carbohidrati, deoarece acestia influenteaza starea de satietate din ziua urmatoare.  Adica nu mai ajungi la starea aia de foame mare. Eu personal, seara, mai ales daca am avut antrenament inainte, evit doar carbohidratii cu asimilare rapida (zahar, fainoase, dulciuri, fructe) si alcoolul, deoarece n-am nevoie de energie rapida ca doar ziua tocmai se incheie, dar si pentru ca exista posibilitatea ca ceea ce mananc sa fermenteze, tulburandu-mi astfel ciclul somnului. Consum insa carbohidrati complecsi pentru a-mi reface rezerva de glicogen (rezerva de energie), pentru a 2-a zi.

In final, as vrea sa va provoc la un exercitiu de imaginatie si nutritie. Incercati sa va analizati starea intregului organism, data viitoare cand veti manca un sandvis cu paine alba si comparati-o cu starea pe care o aveti in alta zi cand ati mancat un sandvis cu 100% paine integrala. Sau, fiti atenti la diferenta pe care o simtiti cand mancati cartofi prajiti comparativ cu o salata facuta din rosii, castraveti, ardei, ceapa, patrunjel verde si niste semnite de dovleac. Toate alimentele pe care tocmai le-am enumerat sunt din categoria “CARBOHIDRATI”. Dar a doua opțiune, în ambele situatii, iti va tine intotdeauna mai mult de foame si iti va oferi energie un timp mai indelungat si te va hrani cu adevarat. Alegerile noi le facem. Haideti sa alegem noi mancarea nu mancarea pe noi. Haideti sa ne hranim, nu doar sa mancam.

Concluzie

Daca vrei sa te ingrasi, cresti portiile de carbohidrati, iar daca vrei sa slabesti, le reduci. Dar nu le elimini. Schimbarile în greutate au depins si vor depinde intotdeauna de calitatea si cantitatea caloriilor. ATAT DE SIMPLU.

Te asteptam pe blogul nostru pentru a citi si alte articole interesante, despre sport si nutritie.

Cu drag,

Cristiana


cristina munteanuArticol scris de Munteanu Cristiana, 
Antrenor & Specialist remodelare corporala

ABOUT THE AUTHOR

Centrul Salus

Leave A Comment