Ne vedem la ora de Pilates!

11
dec. 2017

Sigur ai auzit despre Pilates, devine din ce in ce mai popular si la noi, iar asta ne bucura mult! Mai mult decat un fel de a te mentine in forma, Pilates are o poveste interesanta si se bazeaza pe niste principii puternice.

Putina istorie? Doar putina!

Joseph Pilates s-a nascut in Germania in anul 1883. Bolnavicios de mic, in adolescenta si-a propus sa devina sanatos si puternic. A inceput sa faca body building si, in acelasi timp, sa exploreze filosofia estica despre sanatate si corp. Antrenamentele, studiile de anamtomie si cercetarea au mers in mana in mana in anii ce-au urmat.

Din  gimnastica, yoga, body building, balet, si meditatie Zen, din ani de munca, daruire si concentrare s-a nascut armonia pe care o numim astazi Pilates, dupa numele creatorului ei. Insa, la inceput aceasta metoda se numea contrologie.

Pe scurt, Pilates nu e o inventie noua de la salile de sport, nu e o fita si n-o sa dispara odata cu moda de anul asta. E o metoda cu traditie, bazata pe cercetare si validata de milioane de oameni care o practica. Pentru a arata mai bine, dar in primul rand pentru sanatate.

Spuneam ceva despre niste principii puternice. Iata-le:

Concentrarea

Pilates iti cere sa fii prezent in corpul tau in timpul exercitiului. Atentia se afla in miscare, nicaieri in alta parte. Miscarea este lenta, scopul este precizia, iar efectul este constientizat, trait.

Centrarea

Suna mai bine in engleza: “Power House” – se refera la miez, centru sau casa puterii. Aceasta zona cuprinde muschii care leaga partea superioara a corpului de cea inferioara.  In Pilates, centrul corpului este zona care are parte de o atentie deosebita, deoarece toate miscarile  isi au originea in centru si curg catre exterior. 

Controlul

Pilates nu este o cursa, nu avem cronometre si nici nu ne trebuie. Controlul este principiul care trebuie sa-ti ghideze fiecare miscare: iti asigura o miscare corecta, de care organismul tau beneficiaza cu adevarat.

Respiratia

In Pilates respiratia este un element fundamental, deoarece cresterea cantitatii de oxigen inhalate si circulatia sangelui oxigenat spre fiecare segment al corpului sunt esentiale. O respiratie totala si controlata te ajuta sa te concentrezi asupra corpului si exercitiului. Mai mult de atat, fiecare respiratie constienta te va ajuta sa activezi muschii implicati in miscare. Inspira adanc, expira puternic.

Precizia

Este scopul fiecarei miscari. Nu inseamna ca trebuie atinsa din prima, din contra. Precizia este un drum pe care pornesti la antrenament si il urmezi in fiecare exercitiu. Un antrenor bun te va ajuta sa te concentrezi pe corectitudinea cu care executi, nu pe viteza sau intensitate.

Fluenta

Iar suna mai bine in engleza: flow. Mai exact, miscarea este fluida, asemanatoare respiratiei. Nu fortam, nu intrerupem, nu sacadam. Astfel, muschii lucreaza la o intensitate buna, fara se intinda brusc si dureros. Pe masura ce antrenamentul curge, o stare de bine iti curprinde intreg trupul. Asa se manifesta energia Pilates!

Desigur, oricat m-as chinui sa explic toate acestea in cuvinte, parca tot mai bine intelegi la sala. Pilates este unul dintre lucrurile acelea despre care poti citi, dar mai bine practici.

La sfarsit, iti propun un mic experiment.

Rezerva-ti o ora de Pilates cu un instructor bun. Inainte sa intri in sala, ia-ti un minut cu tine: atentie la cum te simti, la cata energie ai, la cum respiri, la tot corpul.

Dupa ora, repeta “verificarea” aceasta. Si spune-mi ce s-a schimbat!

Cu drag,

Elena

 

ABOUT THE AUTHOR

Centrul Salus

Leave A Comment