Pilates te ajuta in lupta cu osteoporoza. Dupa 35-40 de ani, densitatea osoasa incepe sa scada si osteoporoza devine un risc real. Sunt afectate in special femeile, insa evolutia bolii poate fi incetinita cu ajutorul unui stil de viata adecvat. Pe langa tratament si suplimente alimentare, medicii recomanda exercitii care intaresc musculatura si echilibrul vertical pentru a evita posibile accidente dureroase si fracturi.

Osteoporoza – Cum ajuta exercitiile Pilates in lupta cu aceasta?

     Un studiu recent a demonstrat ca pacientii care practica exercitii pentru echilibru, rezistenta si forta musculara au redus cu peste 60% riscurile de cadere sau alte accidente care produc socuri si fracturi.

     Pilates, prin definitie, este o metoda de recuperare medicala ce urmareste in primul rand restabilirea echilibrului in corp prin intarirea armonioasa a muschilor si articulatiilor. Se pune accentul pe zona core, muschii abdominali si ai spatelui, cei ce sustin coloana si ne permit pozitia verticala.

     Pilates este o forma de sport ce are la baza exercitii usoare, urmarind miscarea naturala a corpului. In plus, Pilates este o metoda slow de lucru: este urmarita corectitudinea miscarii, si nu viteza sau forta, prin urmare exercitiile se practica incet, pe respiratie, cu atentia in corp.

     Pe langa efectele mecanice care ne ajuta sa dezvoltam muschi mai puternici si echilibru mai bun, antrenamentul fizic stimuleaza sistemul hormonal. Factorul de crestere IGF-1 ajuta la sintetiizarea colagenului, ceea ce favorizeaza dezvoltarea osoasa. Tot efortul imbunatateste si secretia de cortizon si hormoni tiroidieni ce joaca un rol important in lupta cu efectele osteoporozei.

     In timpul unei sedinte de Pilates se lucreaza musculatura intregului corp, fara a insista pe o zona anume. Se cauta armonia pe tot axul corpului, iar efortul este distribuit pe toate grupele de muschi. Astfel, ajungem la stimularea hormonala de care spuneam mai sus fara sa fortam o zona anume sau sa punem presiune unde nu e cazul.

Ce fel de exercitii se recomanda pentru osteoporoza?

-Exercitii pentru postura: deteriorarea osoasa se vede de multe ori printr-o postura incorecta, apar cifoze si alte deformari ale coloanei. La sedintele de Pilates se da o mare importanta muschilor care sustin coloana. Intarindu-i pe acestia, ridicam postra si revenim la o postura cat mai corecta.

-Exercitii de echilibru: de lucreaza cu greutatea propriului corp, cu atentie si ajutor din partea instructorului. Exercitiile de sincronizare brate-picioare sunt foarte utile pentru imbunatatirea echilibrului.

-Exercitii de flexibilitate: este vorba desppre stretching cu scopul de a deschide articulatiile. Lucrand pe flexibilitate, corpul devine mai putin rigid si se simte mai puternic, ceea ce ne permite miscari mai ample in viata de zi cu zi.

-Exercitiile de rezistenta: intarirea fibrelor musculare mentine integritatea osoasa, dar si echilibrul dinamic. Se lucreaza intai cu greutatea propriului corp, apoi, pe masura ce corpul capata rezistenta, se poate creste intensitatea prin exercitii la Reformer (sa punem link aici), un aparat special pentru Pilates.

Ce presupune o sedinta de Pilates pentru osteoporoza la Centrul Salus?

     In primul rand, vei lucra numai in prezenta unui antrenor cu experienta. Vor fi maxim inca doua persoane in sala, dar poti opta si pentru antrenamente individuale. Deci sigur vei avea toata atentia si sustinerea de care ai nevoie.

     Programul incepe cu o evaluare a conditiei tale fizice si o discutie despre starea ta de sanatate. Este important daca si cand ai practicat o alta activitate fizica, daca exista dureri, fracturi recente sau alte probleme care iti pot afecta performanta fizica.

     Ulterior, instructorul va pregati un plan de exercitii pentru primele 10 sedinte. Se incepe, bineinteles, cu cele mai usoare miscari. Este important sa executam corect, deci vom repeta pana cand exercitiul va intra in “memoria” muschilor cu care lucram. In functie de progrese, se variaza programul de exercitii, se introduc miscari mai complexe si se creste intensitatea. Feedback-ul tau este important, deci vei discuta cu instructorul la fiecare sedinta despre efectele antrenamentului.

Cand pot veni sa-mi fac un abonament la Pilates?

     Te asteptam oricand la o discutie, insa daca urmezi deja un tratament pentru osteoporoza, e bine sa discuti cu medicul tau inainte. Fiecare caz are particularitatile lui, deci nu strica o recomandare sau o lista de contraindicatii. Apoi, lucram sa devenim mai tari impreuna!

 

Leave A Comment