Zona Core si importanta acesteia

07
iun. 2018

Daca esti interesat/a de wellness si ai aceasta preocupare pentru corpul tau, ai auzit probabil despre muschii din zona “core”. Poate despre exercitii care intaresc core-ul, poate despre energia care vine din core sau pur si simplu despre o miscare care necesita un core puternic.

Ce este core?

Sa vedem mai intai la ce ne referim atunci cand spunem “core” sau pe romaneste, “centru”.

Muschii trunchiului tau, abdominalii si cei de sustinere ai coloanei, inclusiv cei profunzi – aceia despre care nu stii ca exista pana nu te apuci de Pilates! – formeaza acest sistem complex caruia ii spunem pe scurt core. Este vorba practic de toti muschii in afara de cei ai bratelor si ai picioarelor. Sunt muschii care iti dau verticalitatea trunchiului, care vibreaza cu fiecare respiratie si, foarte important, muschii din care porneste aproape orice miscare pe care corpul tau o poate face. Ei actioneaza pentru a stabili dinamica miscarii dintr-o extremitate in alta.

Cum actioneaza acesti muschi din zona core?

Core-ul nostru este si actioneaza tri-dimensional: cea mai mare parte a muschilor este “ascunsa”, nu se vede la exterior. Un exemplu care sa te ajute sa-ti faci o imagine clara: in cazul abdomenului, toata lumea stie ce bine arata “patratelele” si vrea sa faca rost de ele pana la concediu. Ce nu stiu multi este ca sub patratele exista o multime de muschi care, ignorati, se vor “razbuna” pe tinuta ta de vara. Muschiul transvers abdominal, diagragma, podeaua pelviana sau muschii multifizi sunt doar cateva nume mai putin auzite in salile de fitness, dar atat de importante! Pentru ca toti acesti muschi creeaza sistemul care sustine corpul tau, daca lucrezi si intaresti doar o parte din ei, rezultatul va fi un dezechilibru in organism. Iar vitalitatea unui corp vine din echilibru, forta necesitand armonie.

Desi pentru majoritatea miscarilor ne folosim membrele, energia pleaca din core, acesta actionand mai degraba ca un centru de stabilizare si de transfer al energiei. Un alt exemplu: mersul in sine este realizat de muschii picioarelor, dar energia vine din core, zona care sustine coloana verticala si stabilizeaza partea cea mai grea a corpului in timpul miscarii. Energia circula din core catre picioare prin muschii pelvieni, dintre care muschiul psoas este vedeta, el fiind responsabil de legarea picioarelor de bazin.

Pentru ca “miscarea este viata”, asa cum spunea Joseph Pilates, oricine isi doreste un corp sanatos trebuie sa lucreze sa-si mentina muschii core-ului intr-o stare buna. Adica puternici, elastici si alungiti, capabili sa produca energie si s-o transmita in tot corpul, pana la degetelul mic de la picior.

Cum stiu ca lucrez muschii din zona core?

Un core puternic se vede nu in forta cu care faci abdomene, ci in atitudinea cu care mergi pe strada, in postura pe care o adopti cand stai la coada la supermarket si in felul in care respiri. Insasi coloana vertebrala, axul central al corpului tau depinde de aceasta retea complexa de muschi pe care o numim core.

Tot Joseph Pilates spunea ca varsta unui corp este data de sanatatea coloanei vertebrale. De aceea, miscarile dezvoltate si practicate in metoda sa pun mare accent pe muschii core. Practic, fiecare exercitiu din Pilates trece prin core cu scopul de a-l intari si echilibra. Energia porneste din centru si se duce controlat spre membre, pe ritmul respiratiei. Controlul, un alt principiu foarte important in Pilates, se realizeaza doar pastrand atentia in corp. De aceea, nu ne grabim la Pilates, nu alergam si nu facem miscari contra cronometru. Fiecare exercitiu are armonia lui si o serie de muschi pe care ii activeaza; niciodata nu se lucreaza o singura grupa musculara. Secretul metodei Pilates este ca angajeaza mai multe zone deodata, o sesiune fiind gandita sa atinga corpul ca intreg.

Altfel spus, pentru un sistem atat de complex pe cat este core-ul tau, ai nevoie de o metoda de antrenament ghidata de aceleasi principii. Aceasta este Pilates, o disciplina bazata pe anatomie si studiu fizio-terapeutic unde partea estetica vine ca efect, nu ca scop. Tonifierea muschilor, slabirea si postura dreapta, frumoasa, sunt efectele vizibile ale echilibrului interior, adica din core. De cele mai multe ori, ne intereseaza tocmai aceste efecte estetice, lucru deloc gresit. Este important insa sa intelegem ca tot ceea ce se vede la exterior vine din interior, prin urmare nu putem lucra doar “fatada”. Trebuie sa lucram din core!

Destul cu teoria pentru acum, va astept la sala, sa punem in practica si sa vedem in oglinda cele despre care v-am povestit!

Cu drag,

Elena

 

 

 

ABOUT THE AUTHOR

Centrul Salus

Leave A Comment